Denne redegjørelsen om aktsomhetsvurderinger er utarbeidet av BBL Datakompetanse AS i henhold til åpenhetsloven § 5.
Selskapets organisering
BBL Datakompetanse AS er en norsk programvareleverandør med hovedkontor i Oslo som utvikler, drifter og støtter IKT-løsninger for boligbyggelag i Norge og utvikler og drifter «Boligbyggelagenes fordelsprogram» og «Totalforsikring for boligselskap». Selskapet har 67 ansatte. Selskapets aksjonærer består av totalt 35 forskjellige boligbyggelag i hele Norge, samt Norges Boligbyggelags Landsforbund.
Selskapets rutiner i arbeidet med menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold
Selskapet støtter opp og jobber med menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold i egen virksomhet og forventer at leverandører gjør det samme. I arbeidet med åpenhetsloven jobbes det kontinuerlig med at selskapets avtalemaler skal omhandle nevnte forventinger og stille krav som gjelder dette området i leverandøravtaler. Arbeidet med åpenhetsloven er lagt til administrasjonen i selskapet, med daglig leder som ansvarlig for arbeidet. Selskapets arbeid med åpenhetsloven er forankret i selskapets styre. Det er etablert rutiner for å foreta aktsomhetsvurderinger av bedriftens leverandører, innhente informasjon fra disse og eventuell videre oppfølging ut over dette. Slike vurderinger skal gjøres før det inngås avtaler for kjøp av produkter og tjenester. Sentrale personer i selskapet som jobber med avtaleinngåelse og leverandørforbindelser er kjent med selskapets rutiner vedrørende åpenhetsloven. Selskapet er relativ lite og disse personer jobber derfor tett med hverandre, som er å anse som en fordel i arbeidet med åpenhetsloven. Det skal foretas vurderinger av risiko for negative konsekvenser for menneskerettigheter og arbeidsforhold i leverandørkjeden, så vel som i egen bedrift, minst en gang i året. Ved inngåelse av nye avtaler skal dette også gjøres. Tiltak skal gjennomføres dersom det blir funnet nødvendig og det skal etterstrebes å velge leverandører med lavere risiko for negative konsekvenser for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold. Dersom omstendighetene taler for det, for eksempel ved vesentlige endringer i virksomhetsområde, bransje eller endringer i leverandørkjeden hos en av selskapets leverandører, skal det foretas nye aktsomhetsvurderinger.
Selskapets aktsomhetsvurderinger og eventuelle tiltak
Selskapet har foretatt kartlegging og vurdering av egen leverandørkjede og utarbeidet rutiner og prosesser for etterlevelse av åpenhetsloven. Vurderingene blir oppdatert løpende, og eventuelle tiltak iverksatt, minimum 1 gang per år. Det vurderes at risikoen for at selskapet bidrar eller forårsaker, direkte eller gjennom underleverandører av egne leverandører, til brudd på grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold er lav. Relativt sett er leverandørlisten kort og består for det meste av større, velkjente selskapet som selv er omfattet av åpenhetsloven og/eller andre krav til oppfølging av tilsvarende forhold som er påkrevd av åpenhetsloven og derav har egne rutiner på området. I tillegg til arbeidet med åpenhetsloven er det iht. selskapets påseplikt utført utvidet kontroll av selskapets leverandør av renholdstjenester, for å blant annet forsikre at det hos leverandøren er anstendige arbeidsforhold, da det anses som en bransje med forhøyet risiko knyttet til dette området. Det er i arbeidet med aktsomhetsvurderinger ikke avdekket noen faktiske negative konsekvenser og heller ikke noen vesentlig risiko for dette. Av denne grunn er det ikke blitt funnet hensiktsmessig å iverksette tiltak ut over det generelle arbeidet med åpenhetsloven som beskrevet i denne redegjørelsen.
Dette dokumentet er godkjent og signert av styret i BBL Datakompetanse AS.